تب

عرض سلام و ادب و احترام

در این جلسه در آزمایشگاه بچه ها با انواع سنگها، ویژگیها و کاربردهای آنها آشنا شدند و با مشاهده ی مجموعه سنگهای موجود در آزمایشگاه، آنها را از نظر صافی ، سختی، نرمی، رنگ واندازه با هم مقایسه کردند. در ادامه با نحوه ی تشکیل سنگهای رسوبی آشنا شدند و با کمک گچ و ماسه و خاک رس و سنگریزه سنگ رسوبی درست کردند.

عرض سلام و ادب و احترام

امروز در ادامه مبحث گرما و ماده بچه ها با انتقال گرما آشنا شدند. فعالیت اندازه گیری دمای آب درون لیوان فلزی که حاوی آب و یخ بود و در ظرف حاوی آب گرم قرار داشت را انجام دادند و با انتقال گرما بهتر آشنا شدند. در ادامه جهت آشنایی با اجسامی که رسانای بهتری برای گرما هستند با چسباندن شکلات بر روی خط کش های ( فلزی، چوبی و پلاستیکی) که در آب داغ قرار داشتند مشاهده کردند که شکلات روی کدام یک زودتر آب شد و افتاد. در انتها با کمک بطری های آب در دو سایز کوچک و بزرگ فلاسک درست کردند و با طرز کار فلاسک آشنا شدند.

عرض سلام و ادب و احترام

در این جلسه در آزمایشگاه پسران گلم با قرار دادن انگشتان یکی از دستهای خود در آب سرد و انگشتان دست دیگر در آب گرم و سپس قرار دادن همزمان آنها در آب ولرم به این نتیجه رسیدند که با استفاده از حس لامسه نمی توان سردی و گرمی یک جسم را مشخص کرد و از وسیله ای به نام دماسنج استفاده می شود، سپس با انواع دماسنج( دیجیتال، میله ای، دیواری، نواری) و کارکرد هر کدام آشنا شدند. در ادامه لیوانی فلزی را از آب سرد پر کرده و روی شوفاژ قرار دادند و در فواصل زمانی دمای آب را با کمک دماسنج اندازه گیری و مشاهده کردند.

عرض سلام و ادب و احترام

در این جلسه بچه ها با یکی از پرکاربردترین اشکال انرژی به نام انرژی الکتریکی آشنا شدند، منابع انرژی الکتریکی و کاربردهای این انرژی در خانه را شناختند و خودشان مدار الکتریکی ساختند و کلید قطع و وصل مدار را ساختند. در ادامه مدارهای موازی و متوالی ساختند و با ویژگیهای هر کدام آشنا شدند و با مواد رسانا و نارسانای برق نیز آشنا شدند.

عرض سلام و ادب و احترام

امروز در آزمایشگاه در ادامه مبحث انرژی بچه ها با انرژی آب جاری آشنا شدند ، چرخ آبی درست کردند و مشاهده کردند آب جاری انرژی دارد و میتواند کار انجام دهد. در ادامه پیش بینی های خود را برای اینکه چرخ آبی بار بیشتری بالا ببرد انجام دادند و پیش بینی های خود را آزمایش کردند. با ساخت مارپیچ های کاغذی و قرار دادن آنها در بالای شوفاژ پی بردند انرژی گرمایی سبب حرکت مارپیچ به سمت بالا می شود، این فعالیت تبدیل انرژی گرمایی به انرژی حرکتی را نشان می دهد. در انتها با انرژی صوتی و تبدیل آن به انرژی حرکتی آشنا شدند و با قرار دادن دانه های گندم بر روی صفحه بادکنکی و قرار دادن آن در کنار بلندگو مشاهده کردند گندم ها حرکت میکنند.

 

عرض سلام و ادب و احترام

در این جلسه بچه ها به اهمیت انرژی پی بردند و با شکلهای مختلف انرژی ( صوتی، حرکتی، نورانی، گرمایی، الکتریکی) آشنا شدند. در ادامه فرفره های رنگی درست کردند و با کمک فرفره ها انرژی حرکتی تولید کردند. در این فعالیت بچه ها یاد گرفتند که فرفره چرخان انرژی حرکتی دارد و میتواند کار انجام دهد و گیره را بالا ببرد و منبع انرژی فرفره چرخان باد است.

 

 

 

عرض سلام و ادب و احترام

امروز در آزمایشگاه در ادامه مبحث مخلوطها و محلولها و روشهای جداسازی آنها بچه ها را با محلولهای شفاف و غیر شفاف آشنا کردیم   ( مخلوط آب و روغن، آب و گچ، آب و قند)، تاثیر اندازه مواد در سرعت حل شدن را با انجام فعالیت حل کردن( شاخه نبات، خرده نبات و پودر نبات) در آب بررسی کردند. جهت بررسی دما در سرعت حل شدن فعالیت حل شدن شکر در سه دمای مختلف آب را انجام دادند و در نهایت  بچه ها را با مخلوط آب و نمک و خاک رس  و روش جداسازی آن به روش تبخیر و صاف کردن آشنا کردیم.

عرض سلام و ادب و احترام

امروز در آزمایشگاه در مورد مخلوطها و محلولها و روشهای جداسازی آنها با بچه ها صحبت کردیم و بچه ها فعالیت مخلوط آب و روغن و روش جداسازی آن( سرریز کردن)، مخلوط ماسه و مهره و روش جداسازی آن( الک کردن)، مخلوط آب و نمک و روش جداسازی آن( تبخیر کردن) و مخلوط نمک و براده آهن و روش جداسازی آن( جذب با آهنربا) را انجام دادند.

عرض سلام و ادب و احترام

پسرای گلم امروز در آزمایشگاه با مسئول آزمایشگاه آشنا شدند، نکات ایمنی بازگو شد و علایم هشداردهنده نمایش داده شد. بچه ها با مفهوم هر علامت و پیامی که به ما میدهد آشنا شدند و سپس سوالات خود را مطرح کردند. در ادامه با مراحل انجام تحقیق( مشاهده، جمع­ آوری اطلاعات، فرضیه سازی و نتیجه­ گیری) آشنا شدند و آزمایش حباب سازی با اشکال مختلف قالب و فرضیه سازی و نتیجه گیری را انجام دادند. سپس فعالیت مشاهده و مقایسه و پیش بینی دمای آب دو لیوان با روکش سفید و مشکی را انجام دادند و با بازتابش نور در رنگهای روشن و جذب نور توسط رنگهای تیره آشنا شدند.